Monday, April 18, 2011

Jangan Guna PANTUN/PERIBAHASA ini!

Assalamualaikum semua!
Minggu ini memang busy sangat-sangat! Memang serius, saya tiada masa langsung untuk online atau buat kerja lain! Kalau ada pun sekejap saja lepas tu T.U.T.U.P PC! Abah pesan, "Buat yang penting dulu. Nak online ke, nak lukis ke, nak buat apa ke abaikan dulu!" Saya ikut saja...tak tahulah selepas entri ini, bila masa pula saya akan update entri. Terlebih dulu, minta maaf ya~

Okey forget it! Sekarang ini saya nak membebel sikit tentang pantun-pantun lama. Kebanyakan pantun-pantun lama ini beri pengajaran dan pedoman pada kita. Bagus tu! Tapi kena ingat! Bukan semuanya...sebab seperti kita tahu orang dulu-dulu belum diberi pengetahuan agama dengan meluas seperti sekarang (walaupun hakikatnya zaman sekarang lebih teruk berbanding dulu). Saya ada satu pantun & satu peribahasa yang tak sesuai sangat digunakan.

Nasi lemak buah bidara
Sayang selasih hamba lurutkan
Buang emak, buang saudara
kerana kekasih hamba turutkan.


Hah, elok sangatlah tu! Kekasih tu dah cukup baikkah sampai nak buang saudara-mara tu? Penat-penat mak bapak jaga dari kecil, makan minum jaga, malam tidur ada nyamuk banyak mak bapak tolong bunuh konon tak nak anak jaga, bila dah besar anak nak buang mak bapak pula? Apa punya anaklah tu! Kalau betul kekasih tu baik, taat...dia takkan suruh kita abaikan mak bapak dan saudara-mara kita. Nanti terjadi apa-apa perkara buruk kepada kita, merekalah satu-satunya insan yang pertama memberi semangat dan dorongan kepada kita. Kekasih? Huh, kalau dia betul-betul mengambil berat tentang hal kita boleh terima lagi! Kalau dia jenis pentingkan diri, mahu ditinggalkan kita 'ternganga' sorang-sorang. Ingatlah, buat apa sekalipun, ingat ibu bapa, dan yang paling penting adalah Yang Maha Esa.

Biar mati anak, jangan mati adat

Pernah dengarkan peribahasa ini? Kita baca pun sah-sah tak boleh terima dah! Adat adalah sekadar adat...bukannya tauhid, fekah yang kita selalu belajar itu. Adat itu tak wajib dan tak ada dosa kalau melanggar adat sekalipun. Bagaimanapun saya kin majoriti Melayu sekarang sudah tidak ikut lagi peribahasa ini memandangkan peribahasa ini ditujukan kepada orang dulu-dulu. Benci betul bila kita fikirkan pemikiran orang dulu-dulu, sanggup biarkan anak mati semata-mata mahu mempertahankan adat. Lebih-lebih lagi adat yang menyalahi peraturan sisi agama Islam. Kalau adat itu baik di sisi agama, ia tidak akan memburukkan sesiapa dan tak salah kalau kita amalkan adat begitu. Lagipun, cuba fikir balik...

 Kalau anak mati, siapa yang nak teruskan adat? Haih, pening...pening...dengan peribahasa ni~

Dua pantun ini saja yang saya fikirkan. Yang lain saya tak pasti sebab saya bukannya tahu sangat tentang pantun-pentun lama ni hehe...Kalau ada sesiapa yang tahu boleh kongsikan bersama. Terima kasih...ya!

p/s : Waaaaaa....minggu ni jadual sangat FULL!

2 comments:

  1. Haaaa haaa
    entry dan ulasan yang baik... mmg betul banyak adat, pantun mau pun lagi yg x bleh diamalkan.

    hs

    ReplyDelete
  2. terima kasih! kalau ada lg koleksi pantun or peribahasa xleh terima pakai blh kongsikan :)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana meninggalkan komen! ^_^