Friday, September 24, 2010

Tutorial bulan melalui Photoshop


Assalamualaikum...hari ini aku nak tunjuk cara2 nak buat bulan melalui photoshop seperti gambar di atas ini. Haha..entah kenapa tiba2 teringin sangat nak buat tutorial. Mungkin org lain ada caranya tersendiri tapi terpulanglah sebab aku saja nak berkongsi di sini bagi sesiapa yang belum tahu. Maaf kalau ada kekurangan dlm tutorial ni...



1. Pergi ke Menu Bar dan klik File, klik 'New' utk buka canvas (atau blh shortcut tkan Ctrl+N). Apabila sudah dibuka, hitamkan keseluruhan canvas itu dgn brush atau gunakan tool Paint Bucket Tool.



2. Buat layer baru dan klik tool Elliptical Marquee Tool seperti rajah sebelah kiri utk membuat bentuk bulat. Kemudian klik dua kali pd layer baru tersebut utk keluarkan Layer Style seperti rajah sebelah kanan. Pemilihan style adalah mengikut citarasa masing2. Klik2 di atas adalah mengikut citarasa saya.



3. Sekarang tiba masa utk menghiasi langit malam dgn bintang-bintang. Ada sesetengah photoshop sudah ada brush utk bintang tetapi bg yang tiada, brush bulat biasa pun boleh. Buat layer baru terlebih dahulu, then klik tool brushes seperti rajah di sebelah kiri dan pilih style brushes mengikut citarasa anda. Kemudian, gunakannya seperti rajah di sebelah kanan. Untuk menampakannya lebih menyerlah, gunakan layer style seperti langkah kedua di atas & tandakan outer glow. Selebihnya boleh gunakan kreativiti anda sendiri.

Itu sahaja yang saya boleh kongsikan di sini. Maaf sekiranya terdapat beberapa kekurangan. Ini kali pertama saya buat tutorial. Insya'Allah lain kali saya cuba untuk membuat tutorial yang lain pula. Sekiranya ada apa2 pertanyaan, boleh tanya sahaja dan Insya'Allah saya akan cuba utk menjawabnya...

Oh ya, saya ada 3 lagi gambar bulan yang saya hasilkan seperti di bwh ni~



SELAMAT MENCUBA DAN SEMOGA BERJAYA...! ^_^

p/s : ada ke org nak tgk ni? O__O

5 comments:

Terima kasih kerana meninggalkan komen! ^_^