Thursday, September 23, 2010

My karikatur

Assalamualaikum...aih, malas betul nak update blog. bukannya sebab apa, tak tahu nak cerita apa dah. So, biarkan je la blog ni bersawang tak di'update'. lgpun bukan semua orang suka nak baca kan? hohohoho...(menyembunyikan perasaan sedih tak terkata T_T)

Hari ini aku nak ceita pasal karikatur. sekarang ni aku minat lukis karikatur walaupun masih dalam proses belajar. bukan apa, yang sebenar-benarnya aku tak reti lukis potret. asal try lukis je, mesti tak jadi. tp bila aku lukis karikatur, ia sesuatu yang menyeronokkan. Jadi, aku banyak tanya otai2 karikatur kat facebook tentang definisi karikatur dan macam2 lg. dari situlah aku belajar lukis karikatur.

Apa yang paling aku tak sangka, pada masa yang sama dua orang lecturer aku minta aku lukis gambar mereka. Tapi itupun dalam masa 2,3 bulan la baru aku buat dan siap sebab sibuk dengan rutin2 sebagai seorang student (ayat tak boleh blah... :P) aku siapkan kedua-dua karikatur tu pun masa cuti semester sebelum masuk sem 3 dulu. Alhamdulillah...mereka puas hati~ Terima kasih Miss Nur Izzati dan Miss (atau sekarang Puan sebab dah kahwin) Faizura Fazana ^_^
Berikut adalah karikatur mereka...

Madam Nur Faizura Fazana
Manual artwork
Colouring Software : GIMP
Editing Software : Photoscape

Miss Nur Izzati
Manual artwork
Colouring Software : GIMP
Editing Software : Photoscape

Kedua-dua karikatur ni merupakan karikatur pertama aku buat. huhuhu...aku sebenarnya tak berapa puas hati sangat. Sebelum ni aku pernah lukis karikatur lecturer database aku, Miss Shahida tapi aku tak puas hati dengan colouring manual aku jadi aku rancang nak buat lain tapi tak tahu bila.

Tapi apa yang paling aku tak sangka, sejak aku buat kedua2 karikatur kat atas ni, ramai lecturer request kat aku suruh aku lukis karikatur mereka. Yang lain ada seorang senior minta, member kelas aku minta...dan baru2 ni ada seorang senior yang aku panggil Kak Long (sekarang dah praktikal) suruh aku buatkan juga. Tapi aku beritahu mereka yang aku tak boleh nak siapkan cepat sebab kekangan rutin2 kolej. Tahu sajalah kan adat student macam mana. Lepas tu dengan keadaan diri aku sendiri yang masih amatur...jadi aku tak berani janji bila siap. Tapi apapun,aku akan cuba siapkan dalam masa terdekat ni. Insya'Allah semoga Allah bantu aku...

Oh ya,lupa nak beritahu! Seperti yang dinyatakan, software utk aku colour karikatur2 tu software GIMP. GIMP ni kurang popular sikit berbanding photoshop. Kebetulan dulu aku tak ada photoshop, jadi guna GIMP sajalah. Sama saja apa yang penting skill mewarna tu. Apapun aku tetap gembira sebab orang puas hati. Tapi, apapun aku akan cuba buat yang terbaik lagi. Insya-Allah... ^_^

Sekarang ini aku dalam proses menyiapkan karikatur2 yang di'request'. Insya-Allah akan disiapkan secepat mungkin~ Chaiyok Jannah~

Baik! Sekian saja utk hari ni...Dah tak tau nak cerita apa dah~ Bosan...Bosan....

..........................................

BILA AKU NAK BUAT KOMIK NIIIIIIIIIIIIIIIIIII??????????????????? T______________T

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana meninggalkan komen! ^_^